dinsdag 28 juli 2015

Geen #icebucket, wel de #BlimageNL challenge.

Het startte allemaal nog niet zo heel lang geleden met Frans Droog. Hij kwam op het lumineuze idee om de leerkrachten van Nederland eens aan het werk te zetten. Hebben vakantie en vervelen zich toch de hele dag met dit Hollandse weer. Via, via was ook ik aan de beurt. Waarvoor dank Tim Geers.

Schrijf een verhaal ,onderwijsgerelateerd, horende bij een foto. In het buitenland wordt dan gesproken over een Blimage. Een blog over een image. We plakken er de letters NL achter en de hashtag is gevonden #BlimageNL.

Tuurlijk neem ik de uitdaging aan Tim. Eerst maar eens kijken uit welke foto's ik mag kiezen. Hé, de eerste herken ik. Volgens mij een foto uit de klas van Tim. De andere 2 kan ik niet direct plaatsen. Huisdier van Tim? Tim in de trapeze? Nee, dat is geen atletiek onderdeel.



De eerste, dat wordt 'm. 3 kinderen, zittend en staand bij elkaar. Ze werken samen aan iets. 
Waaraan ze werken is niet te zien en is ook niet interessant. Kijk ze daar eens staan. Wat een betrokkenheid en oog voor elkaar. Dat is waar het in het onderwijs toch over moet gaan. Een omgeving creëren waarin kinderen kinderen zich fijn en veilig voelen om daarna tot leren te komen. Top als je dat als leerkracht zijnde kunt bereiken.

Afstand durven nemen als leerkracht zijnde en de leerlingen het werk laten doen. Vertrouwen geven aan de kinderen en laat ze samen op reis gaan. De eindbestemming van de reis is niet bekend, maar je gaat wel samen op reis. Waar je uitkomt? Weet niemand. Dat je samen een pracht avontuur zult beleven die leerling én leerkracht nooit zullen vergeten. Dat staat vast.

Ik wens iedereen een pracht reis komend schooljaar, maar nu eerst met het gezin een reis maken over anderhalve week. Geniet er van allemaal.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten