dinsdag 3 februari 2015

Huiswerk bespreken 2.0

Kinderen extra laten oefenen van de lesstof, maar ook leren plannen. Het gebeurt in alle groepen van de bovenbouw. Huiswerk. De wijze waarop het gemaakt wordt, is per kind verschillend. Het ene kind is overgeleverd aan zichzelf en de ander kan terugvallen op de helpende hand van vader/moeder of oudere broer/zus. In deze tijd weten kinderen elkaar ook te vinden. Overleg vindt tegenwoordig plaats bij 1 van de leerlingen thuis. Gezellig samen met een kopje thee het huiswerk maken met een vriend of vriendinnetje. Mag dat? Het moet bijna. Leren van elkaar. Tuurlijk niet de antwoorden neerkalken, daar heb je niets aan. Bij meerkeuze vragen kun je natuurlijk "a la casino" aan het gokken gaan. Kan, wordt ook gedaan overigens. Toch kiest menig leerling ervoor om de huiswerk opgave even met de leerkracht door te nemen. Ze willen graag weten hoe het moet, om er een volgende keer sterker uit te komen. Knap hoor, die mentaliteit. Oh, ja wist je al dat overleggen met gebruik makend van foto's via de What's App ook prima werkt.

Bespreken, hoe gaat dat in zijn werk. Ga je als leerkracht alles voordoen? Ga je bij ieder antwoord uitleg geven? Vergeet je dan niet de rol van de leerling? Waar is op dat moment het vertrouwen in de leerlingen? Peer-to-peer, waarbij de derde partij (leerkracht) een stapje terug doet. Laat de kinderen van elkaar leren. Ik zal hieronder beschrijven hoe ik dat de afgelopen keer heb gedaan.

De kinderen moesten voor het huiswerk aan de slag met rekenen. Allerlei opdrachten: oppervlakte berekenen, breuken, cijferend rekenen en lengtematen. Voor ieder wat wils. Ik heb allereerst 2-tallen gevormd. Dit op cognitief gebied. Ik zorgde ervoor dat alle 2-tallen ongeveer even sterk waren. De 15 sommen werden tussen de tweetallen verdeeld. De één nam de even sommen voor zijn rekening en de ander nam de oneven sommen voor zijn rekening.
 Het spel kon hierna beginnen. Ik had de spelregels op het bord genoteerd. Je kunt blokjes verdienen tijdens het bespreken. Jij legt jouw som uit aan de ander. Lukt dat dan verdien je 3 blokjes. Lukt het je niet om de som uit te leggen dan kan je maatje nog een poging wagen. Lukt dat? Dan krijg je 1 blokje. Kun je het beiden niet verwoorden/uitleggen, helaas, 0 blokjes.

Kom je erachter tijdens het bespreken dat de ander gelijk heeft, dan mag je je antwoord alsnog verbeteren. Geen probleem.

Zo werden de 15 opdrachten besproken. Was je al iets eerder klaar dan ging je samen aan de slag met "24-game". Ik had kaarten gemaakt en deze alvast als klaaropdracht neergelegd.

In totaal konden de kinderen dus 15x3 blokjes verdienen. Niemand had de 45 gehaald. Zo'n beetje 30 blokjes en meer.....

Ik kon hierna de juiste antwoorden voorlezen. Dat kon in rap tempo. De kinderen hadden immers de opdrachten al samen besproken. Zo nu en dan even kort stil staan en leerlingen de strategie laten verwoorden. De verdiende blokjes werden per 2 ingeleverd als een antwoord fout was. Had je beide het antwoord fout dan moest je dus 2x2 blokjes inleveren. Wie heeft na afloop de meeste blokjes?

Werkt dit? Ja, in mijn situatie met deze kinderen werkte het fantastisch. Grote betrokkenheid en concentratie bij de leerlingen. Benieuwd hoe ze de volgende keer het huiswerk maken en zij zijn natuurlijk nieuwsgierig hoe we het de volgende keer gaan bespreken.

Feedback van 1 van de leerlingen:
R: "Ik denk dat de kinderen in de klas hier veel meer van leren."

Dat denk ik ook R.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten