woensdag 26 maart 2014

Ontmoet en beweeg, optimusdag



Vandaag stond de optimusdag voor mij in het teken van het geven van een workshop. Maanden geleden werd ik benaderd door mijn directeur met de vraag of ik iets wilde vertellen over ict. Dit zou plaatsvinden tijdens een studiedag van ons bestuur, Optimus. Een studiedag die in het teken zou staan van "ontmoeten en bewegen". De workshops worden gegeven door medewerkers van het bestuur, vóór de medewerkers van het bestuur. Goede zaak vind ik. Waarom externen inhuren als expertise aanwezig is binnen de scholen op allerlei vlakken?

De ochtend al om 8 uur aanwezig om de ruimte in te richten. Het personeel van locatie Fitland Mill was heel behulpzaam en kon vragen snel beantwoorden en vlot hulp bieden. Iets voor 9 uur was alles gereed voor de workshop.
Tijdens de voorbereidingen voor de workshop wist ik al snel dat ik niet alleen wilde vertellen, maar ook de gasten wat laten DOEN. Ze laten ervaren wat kinderen in de praktijk ook ervaren. Kinderen, tuurlijk. Ik vraag 2 kinderen mee om mij te assisteren tijdens deze workshop. Vertel maar aan de collega's wat ict met je doet en hoe je de toekomst ziet. Niets mooier dan verhalen te horen van de bron.
De grote zaal was gevuld met ruim 450 collega's en we konden starten. Allereerst het woordje van bestuur en hierna een keynote van Berthold Gunster, omdenken. De boeken waren mij reeds bekend. Leuk om hem een keer gezien te hebben, maar ik werd er niet erg warm van.
De 3 komende workshops die ik zou geven werden gevuld door enthousiaste collega's. Allereerst maar eens een kick-off met dit filmpje:
Filmpje is inhoudelijk en qua uiterlijk helemaal vormgegeven door de leerlingen van groep 8. Ik mocht tijdens het proces bijsturen en enthousiasmeren.

Na het bekijken van het filmpje kwam het voorstellen van Rinze, Charlotte en mezelf en gingen we écht van start. De prezi ondersteunde ons verhaal en is straks ook rustig terug te lezen voor de collega's op de site van Optimus. Natuurlijk veel te veel om te laten zien en te weinig tijd. De opzet van eerst zien en dan doen was wel een schot in de roos. Mensen vormden zich een beeld hoe de tools werden ingezet in de praktijk. Bij iedere tool liet ik zien hoe deze was ingezet tijdens een les. Niet te veel theorie vertellen. Dat kunnen ze later altijd zelf nog napluizen. Veel praktische voorbeelden.
Rinze en Charlotte lieten alle aanwezigen proeven van de tools: socrative en Kahoot! Je zag in de zaal hetzelfde gebeuren als in de klas. Enthousiasme, gedrevenheid, focus, de wil om te winnen. Leerkrachten zijn af en toe net kinderen...en dat is maar goed ook.

Wat is mij bijgebleven van deze dag:
*Charlotte en Rinze hebben genoten van deze dag en vonden het gaaf om les te geven aan de leerkrachten.
*Op onderwijsgebied bereiken we steeds meer het kantelpunt om ict in te bedden in de lessen.
*Door het aanreiken van kleine stapjes willen collega's bést tools inzetten.
*De eerste Kahoots zijn vanavond al gemaakt door collega's.

Thema voor vandaag was "ontmoeten en bewegen". Ik heb veel collega's ontmoet en mijn verhaal mogen vertellen en samen komen we stapje voor stapje in beweging. Wordt vervolgd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten