dinsdag 4 maart 2014

Gamefication


Blits is een methode om de studievaardigheden bij de kids te versterken. Kaarten lezen, schema's maken, tabellen bekijken etc. Er zijn tussentoetsen die de kids moeten maken na een les of 8.
De laatste keer hebben we er een spel van gemaakt. Wie heeft straks het meest aantal punten? Ze gingen aan de slag. Gewoon, zoals altijd. Maar toch was er een verschil. Ze waren gedrevener, geconcentreerder en je hoorde ze denken.
Punten verdienen. In totaal 19x2 punten. Ze konden mij erbij roepen en dan keek ik het werk tussentijds na. Ze kregen dan te horen hoeveel ze er goed hadden. Welke er goed waren? Dat vertelde ik niet. Het kost je wel iedere keer 1 punt als ik je werk tussentijds nakijk. Overleggen samen? Tuurlijk mag dat. Je moet wel eerst iemand vinden die óók wil overleggen. Het overleggen kost per opgave immers 1 punt. In een excel bestand hield ik de hulpvragen bij en ook wie welke vraag goed had.
Na afloop waren ze enthousiast. Ze vonden het leuker om de toets op deze wijze te maken. Heb je deze toets nu ook voor de gevoel anders gemaakt dan de andere keren? Ja. Waarom dan? Ik wilde graag winnen.
Volgende keer weer zo. Jazeker. Kijken wie dan de eeuwige roem verdiend.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten